Reisblogs.

Alle blogs, van nieuw naar oud en ouder, heb ik hier verzameld. Iedereen laten meegenieten van veel verhalen en veel foto's, dat is de bedoeling en daarbij de hoop dat die 'iedereen' vooral veel zin krijgen in reizen of minstens inspiratie opdoen voor een volgende droombestemming. Veel leesplezier!

Als ik eindelijk weer eens op reis ga, dan blijf ik denk ik voor altijd weg.

(Rumag Travel)

Van Schellebelle naar Schoonaarde: een stationsstapper langs meersen en broeken.

Een ijzige decemberochtend, dikke jas en warme sjaal en wollen sokken aan, thermosje koffie mee en klaar voor een wandeling uit de lijst van ‘stationsstappers’, ideaal voor wie geen auto heeft of niet kan rijden (zoals ik) of gewoon iets milieuvriendelijker en route wil. Ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat de auto en niet de trein ons naar het beginpunt van de staptocht brengt maar dat is een klein detail. Het wandelen doen we zelf, heel duurzaam en groen en vooral heel nat. Ons avontuur op weg van het ene station naar het andere, van Schellebelle naar Schoonaarde, brengt ons langs 25 km van schone Oost-Vlaamse natuur! Met dank aan 33 knooppunten.

Lees meer »

Cuba dag 12 & 13 | Havana, de stad van edelman en bedelman.

De 2 laatste dagen van onze Cubareis gluren door de busramen naar binnen. We zijn op weg van Santa Clara naar Havana, terug naar het noorden van het eiland, terug naar waar ons Caribisch avontuur begon. Over de A1 of de Autopista Nacional, via een tussenstop in Australia, doorkruisen we de provincies Cienfuegos en Matanzas, een rit van een paar uur door een vlak landschap, slechts onderbroken door koffie- en suikerrietvelden, een palmboom en bloemige struiken, langs een roestige camion met oplegger die een brommer vervoert, langs lage stenen muurtjes en vervallen schuurtjes, langs een os en een ploegende boer, onder een hoge ijle lucht waarin zwevende kalkoengieren een middagmaal trachten te spotten. Richting Havana wakkert de wind aan en de donkere wolken beloven een stormachtig einde van onze reis.

Cuba dag 11 | Santa Clara: een duik in de Cubaanse revolutie.

De laatste stop, voor we terugkeren naar de hoofdstad Havana en naar het begin van onze Cuba rondreis, is Santa Clara. Nooit van gehoord, zie ik sommige lezers denken. En toch is dit een bestemming die niet mag ontbreken op je Cubaanse must-seelijstje. De hoofdstad van de provincie Villa Clara, gelegen in het westelijk deel van Midden-Cuba aan de overkant van de Sierra del Escambray, krijgt terecht het lintje opgespeld van “stad van de heldhaftige guerrilla”. In Santa Clara had immers de beslissende strijd plaats tussen het leger van dictator Batista en de rebellen van Che Guevara. De belangrijkste bezienswaardigheden van de stad ademen dan ook Che en revolutie.

Lees meer »

Cuba dag 9 & 10 | De andere kanten van Trinidad: suiker en slaven en strand.

Na de straten en pleinen en kerken en musea en casas van Trinidad zijn we toe aan wat anders. En als je, zoals wij, een paar dagen in Trinidad verblijft, is het zeker zo leuk om voorbij de stadsgrenzen te kijken en meer van de omgeving te ontdekken. In de buurt zijn er namelijk een aantal leuke en interessante plekken om te bezoeken. Wat denk je van bijzondere landschappen met prachtige groene valleien, witter dan witte zandstranden aan een turquoise zee en historische suikerplantages met wachttorens en slavenverblijven? Op amper een half uur rijden van het centrum, laat kleurrijk Trinidad zich van heel andere kanten zien.

Cuba dag 7 & 8 | Trinidad: een stadsbezoek in multicolor.

Heel enthousiast over het programma van de komende dagen. Er staat namelijk veel op mijn lijstje voor Trinidad, volgens velen één van de leukste en meest sfeervolle steden van Cuba. Trinidad, dat is als een reis met de teletijdmachine van professor Barabas naar de 16e eeuw. Dat is teruggeflitst worden naar een koloniale tijd van kleurboekhuisjes, hobbelige straatjes vol rivierkeien en prachtige suikerbaronpaleizen, overgoten met het swingende geluid van salsa en son. Dat is het Cuba uit de reisfolders en de Instagramstories en daar gaan wij nu naartoe.

Lees meer »

Cuba dag 6 | Cienfuegos: de Cubaanse ‘Parel van het Zuiden’.

Het was al donker toen we gisteravond arriveerden in Hotel Faro Luna, buiten het centrum van Cienfuegos. Niks meegekregen van de mooie omgeving, niet eens een foto gemaakt en pas aan het ontbijt gemerkt dat het hotel pal aan het water ligt, letterlijk ‘met zicht op zee’. Dat ontbijt is trouwens opvallend lekker en uitgebreid en geef toe, een mens eet niet elke dag zijn ochtendomeletje met zicht op de Caribische Zee. Een rustig rondje over het houten wandelpad aan de oever laat ons nog even genieten van dat zicht voor we terug de bus induiken. Niet richting Trinidad zoals op de planning staat maar richting Cienfuegos. Het uitgestelde bezoek aan deze historische stad strandde gistermiddag op een terras langs de snelweg. Of hoe een brandstofakkefietje de ene dag leidt tot een hutsekluts van een reisprogramma de volgende dag.

Cuba dag 5 | Bahía de los Cochinos: varkentjes, playas en cenotes.

Vandaag op het Cubamenu: een roadtrip van west naar oost en dat wordt een lange reis van 487 km van Viñales over Playa Giron aan de Varkensbaai naar Cienfuegos, Hotel Faro Luna. Vertrokken om 9 uur ’s ochtends en gearriveerd om 19 uur ’s avonds, inbegrepen: koffiestop en benzinestop! Reizen door Cuba is rijden en wachten en geduld en een beetje een onvoorzien avontuur maar je krijgt er een mooi stuk natuur en een interessant stuk geschiedenis voor terug.

Lees meer »

Cuba dag 4 | Viñales: de absolute parel van Cuba’s platteland.

Een flinke afstand voor de boeg vandaag: van Las Terrazas rijden we verder naar het westen, richting de provincie Pinar del Río en de bijzondere Valle de Viñales, 2 uur en 123 km te gaan en dat zijn Cubaanse kilometers, die gaan niet zo snel. Het kleine dorp Viñales, de volgende stop op onze rondreis, ligt aan de rand van de gelijknamige vallei die met stip tot de meest fascinerende landschappen van Cuba behoort. Kalksteenrotsen, grotten, ondergrondse rivieren en de beroemde Cubaanse sigaar, redenen genoeg om ons 2 dagen onder te dompelen in een omgeving zo indrukwekkend en rijk aan natuur en tradities dat ze sinds 1999 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat.

Cuba dag 3 | Las Terrazas: een groen ecoparadijs in de heuvels van de Sierra del Rosario.

Een prachtig stukje Cuba op amper 80 km van de hoofdstad, dat is de volgende bestemming op onze rondreis. Las Terrazas, een kleine gemeenschap in het westen van het land, is een omweg waard als je van Havana naar Viñales reist. Gelegen in het UNESCO natuurreservaat ‘Reserva de la Biosfera de la Sierra del Rosario’, is deze idyllische streek het eerste Cubaanse voorbeeld van het overal zo populaire ecotoerisme.

Lees meer »

Cuba dag 2 | Havana: een hoofdstad van kleur, charme en vergane glorie.

Rugzak gepakt, camera in de aanslag, blauwe lucht en warme zon om 9 uur ’s ochtends … helemaal klaar om dag 2 te beleven in een hoofdstad waarvan we nog niet de helft hebben gezien en die groter en uitgestrekter is dan eerst gedacht. Op de planning: Havana en Havana en jawel, meer Havana. We gaan de ‘échte’ toerist uithangen en hebben een stadstour geboekt met een heel apart vervoermiddel dat op ons wacht om de hoek van het hotel.

Cuba dag 1 | Havana: een hoofdstad van koloniale pleinen.

Het blijft een wonder in zo'n grote bak boven de wolken zweven. Streepjes blauwe lucht en witte wattenproppen in het kleine raamkader, zon op de vliegtuigvleugel, grijze mistslierten, dreigende stormlucht … we zijn onderweg naar Cuba aan de overkant van de Atlantische Oceaan. Onder ons water, boven ons kleine slagroomtoefjes wolk. Vertrokken vanop een herfstig Zaventem, geland in een plakkerig warm Havana. Rijtje schuiven van de ene controle naar de andere, uren wachten op de koffers, een snelle kennismaking met Mora de gids, een al even snelle geldwisseling in een kantoortje buiten de terminal (lees mijn vorige blog), gesleur met koffers en valiezen richting de bus … het begin van onze Cubaanse ontdekkingsreis.

Lees meer »

Cuba voor dummies: tips & tricks voor je rondreis.

Cuba, een land dat nog steeds tot de verbeelding spreekt van rooie linkse rakkers. Ooit, lang geleden, in een tijd van lange jurken en Zweedse klompen en gebreide sokken uit Peru, sierde een poster met de beroemde foto van Che Guevara de muren van onze studentenkamer en dweepten we, heel idealistisch, met zijn zienswijzen en discussieerden avondenlang over het eeuwige dilemma tussen kapitalisme en communisme. Nu, ouder en wijzer en realistischer geworden, willen we gewoon onze jeugddroom waarmaken: Cuba zien en ervaren! Open en onbevangen, zonder oordeel of vooroordeel vertrekken we voor wat een onvergetelijke reis wordt.

Douai: een toevallige ontmoeting in het noorden van Frankrijk.

Soms komt een mens onverwacht een onbekende parel tegen. Een samenloop van omstandigheden (studerende kleindochter die een eerste keer met de trein van het lycée naar huis spoorde) bracht mij op een mooie septemberdag naar een Noord-Frans stadje: Douai of la Cité des Géants. Gelukkig met een centrum op mensenmaat en klein genoeg om alle bezienswaardigheden op wandelafstand van het station te ontdekken.

Lees meer »

De Hoge Kempen: paarden, kamperen, lezen, wandelen.

Zeg ik een tijdje geleden nog “ik wil graag eens in het natuurgebied Hoge Kempen gaan wandelen” en kijk, een paar dagen later wordt mijn wensdenken verhoord. Op een vroege doordeweekse woensdagmorgen sta ik, gepakt en gezakt, klaar voor vertrek in het gezelschap van een caravan, een paardentrailer (met paard), een hond, een dochter en een kleindochter. De stoet trekt richting de (niet zo stille) Limburgse Kempen voor een gedenkwaardige en voor-eeuwig-in-ons-geheugen-zittende 4-daagse internationale jumping.

De mooiste bezienswaardigheden van Lille op een rij.

Net over de grens, de hoofdstad van Frans-Vlaanderen, Lille is Frans en toch ook een beetje Rijsel, toch ook een beetje Vlaams. Amper 20 km van de Belgische grens ligt deze kleine maar veelzijdige stad die heel makkelijk per auto en nog makkelijker per trein te bereiken is. Het Parijs van het Noorden, zoals Lille wel eens genoemd wordt, is hét perfecte idee voor je volgende citytrip met heel veel boeiende en historische plekken, prachtige gebouwen en lekkere adresjes om je minstens 3 dagen bezig te houden!

Lees meer »

De Moervaartvallei: een grensoverschrijdende wandeling.

Een zachte lentedag, eind april. De lucht een onbestemd soort grijsblauw. Afspraak met de kleindochter voor een wandeltocht langs bossen, kreken en kanaaltjes in onze eigen mooie Waaslandomgeving. Ooit een bosrijk gebied met moerassige grond tussen slikken en schorren. Weinig bevolkt, geen steden. Nu niet meer zo bosrijk, drukbevolkte steden, kleine en grote bedrijven maar daartussen nog steeds heerlijke plekken pure natuur waar een mens in alle rust kan genieten.

Lake Taupo: natuur, cultuur, avontuur in het hart van Nieuw-Zeeland.

Drie jaar geleden, op weg naar het Tongariro National Park, hadden we de brute pech dat het grootste meer van Nieuw-Zeeland zo goed als onzichtbaar was door dichte mistlagen en hevige regen. Vandaag hebben we meer geluk. Het belooft een stralende zomerdag te worden en Lake Taupo heeft dan ook de eer om gekozen te worden als laatste uitstapje van deze Nieuw-Zeelandreis.

Lees meer »

|| Volg Ticket To Travel ook op Instagram.