Karangahake Gorge: New Zealand's Heart of Gold.

Gepubliceerd op 16 december 2019 om 16:09

KARANGAHAKE GORGE - Historic Walkway

Voor alles is een eerste keer: opgestaan met een overbelaste linker kuitspier - met dank aan de 1.349 trappen van de 'Hakarimata Walkway'! Een dagje rust zou waarschijnlijk goed doen maar die overbelaste spier een beetje in beweging houden, is misschien toch niet zo'n gek idee. Een rustige wandeling doorheen een stuk Nieuw-Zeelands industriële verleden lijkt dan ook de aangewezen uitstap.

Wie aan Nieuw-Zeeland denkt in termen van groen, heuvels, besneeuwde bergtoppen en schapen, vergeet dat dit eiland een belangrijk industrieel verleden heeft van steenkoolmijnen en goudwinning (zie ook bezoek aan Thames). Oude, gesloten mijnen worden zelfs weer geopend omdat de moderne technieken het delven en de winning van de grondstoffen opnieuw rendabel maken en in Waihi, bekend als New Zealand's Heart of Gold, breidt de goudmijn nog steeds uit. De restanten van de oude mijnen, tunnels, spoorwegen en bruggen zijn bewaard gebleven en zorgen tussen Paeroa (inderdaad van het sinds 1907 wereldberoemde Nieuw-Zeelandse frisdrankje L&P) en Waihi voor tal van historische en archeologische bezienswaardigheden. Een goed voorbeeld hiervan is de 'Karangahake Gorge Historic Walkway'.

Gelegen in de uitlopers van de Coromandel Range, is de Karangahake Gorge een natuurlijke maar imposante kloof waarin helemaal beneden, de Ohinemuri rivier over grote en kleine rotsblokken verder kabbelt. De oude, in onbruik geraakte, spoorlijn is nu een wandel- en fietsweg en  onderdeel van de Hauraki Rail Trail - 82 km van Thames naar Waihi.

Gemakkelijk te bereiken via State Highway 2 en net voorbij Paeroa, de bordjes volgen met 'Karangahake Historic Walks'. Gratis parking met toiletten en infoborden over de verschillende wandelingen. De keuze valt op de Historic Walkway, 7 km en 4 uur wandelen. Ideaal ... alleen werd het in combinatie met de Rail Tunnel Loop wel iets langer wandelen en was die 7 km enkel gerekend šŸ˜Š.

En natuurlijk even vergeten dat Croky als wandelgezelschap voor flink wat vertraging zorgt. Fotogeniek als die papegaai is, worden er meer foto's van hem genomen dan van de ruïnes van de Crown Battery, net over de brug, die de start vormt van alle wandelingen. De korte tunnel loop gaat door een oude spoorwegtunnel (1 km lang en behoorlijk vochtig maar wel verlicht), die de westelijke brug en de oostelijke brug over de rivier met elkaar verbindt.

Vanaf hier is het mogelijk om terug te keren naar de parking of de lange wandeling te kiezen naar de resten van de Victoria Battery en het station van Waikino. Goed aangelegd, mooi vlak, met af en toe zicht op de rivier en een picknickplekje bij de waterval, het is hier fijn wandelen. Hier en daar zijn door het struikgewas nog oude mijningangen te zien, veilig afgesloten met ijzeren hekken.

Het terrein van de vroegere 'Victoria Battery', waar het gouderts bewerkt werd, is bepaald indrukwekkend en staat op de erfgoedlijst van historische plaatsen in Nieuw-Zeeland.

Jammer genoeg staan hier geen wegwijzertjes dus het is even zoeken naar de open mijnschachten, het transformatorgebouw en de oude spoorbaantjes, die het erts in karretjes uit de mijn brachten, maar toch ontdekt met dank aan de tuinman en het onderhoudspersoneel dat hier aan het werk was. Het kleine museum was helaas dicht.

Terug gaat het vlak langs de oever van de rivier, een mooie afsluiter van een wandeldag, die een mix was van 19e eeuwse mijnbouwgeschiedenis en schilderachtige natuur.



«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.